Váhu jednoho parogenerátoru by muselo vyrovnat 600 monopostů Formule 1.
Parogenerátor temelínské elektrárny je velká kovová válcovitá nádoba, umístěná naležato hned vedle reaktoru. A když říkám velká, myslím opravdu obrovská, vždyť by se do ní bez problémů vešel celý autobus. A hmotnost každého parogenerátoru je taky úctyhodná, je to přes 400 tun. Jen pro představu – kdybychom jej položili na jednu misku vah, na druhou bychom museli naskládat asi 250 osobních automobilů Škoda Fabia nebo (pro milovníky rychlejších kol) asi 600 monopostů Formule 1.
Délka jedné trubičky v parogenerátoru je asi 11 metrů, což je výška třípatrového domu.
Uvnitř parogenerátoru samozřejmě žádný autobus nenajdete, ale je tam spousta malých trubiček, tlustých asi jako palec, zahnutých do tvaru velkého písmene U. Stěna trubičky tvoří fyzickou hranici mezi primárním a sekundárním okruhem a slouží k přenášení tepla mezi nimi. Kdybychom jednu z trubiček narovnali a postavili kolmo vzhůru, byla by vysoká asi jako třípatrový dům.
Parogenerátor temelínské elektrárny nás udivuje nejen svými rozměry a hmotností, ale i počtem těchto tenkých trubiček. Je jich kolem 11 000 a všechny jsou pravidelně rozloženy v prostoru dolní části nádoby parogenerátoru. Jestli si chceš ověřit, že 11 000 je opravdu velké číslo, zkus spočítat všechny bodliny na kůži ježčí mámy a jejího mláděte. Dojdeš přibližně ke stejnému číslu.
Kolik bodlin má ježčí máma s mládětem? Mají jich společně jako trubek v parogenerátoru…
Anebo, vyjádřeno v metrech, je to hloubka Mariánského příkopu v severním Pacifiku – nejhlubšího místa na povrchu Země. A co by se stalo, kdybychom všechny trubičky z parogenerátoru narovnali a poskládali do přímky jednu za druhou? Když první položíme v Praze, poslední bude ležet v Českých Budějovicích. Ano, tvořily by linii s neuvěřitelnou délkou přes 120 km.
Narovnané trubičky z jednoho parogenerátoru by spojily České Budějovice s Prahou.