Nepřetržitý provoz elektrárny vyžaduje neustálý přísun paliva. Ať už se jedná o dopravu uhlí po železnici nebo přímé zásobování z blízkých uhelných dolů, přísun paliva se nesmí nadlouho zastavit. Pro nečekané případy poruchy zásobování je v každé elektrárně malá zásobní skládka uhlí. Stejně kontinuální jako zásobování musí být i příprava uhlí, především jeho dosušení a namletí na požadovanou jemnost pomocí uhelných mlýnů. Existuje několik typů uhelných mlýnů, jejich cílem je ale vždy spolehlivé zpracování surového uhlí tak, aby mohlo být efektivně vháněno přes práškové hořáky do spalovací komory kotle.
Zásobní skládka uhlí přímo v areálu elektrárny
Zásobní skládka uhlí přímo v areálu elektrárny
Ještě než se surové uhlí dostane do uhelného mlýna, musí být na mletí předpřipraveno. Tato příprava zahrnuje primární drcení na frakci s rozměrem několika centimetrů, odstranění z uhlí cizích předmětů, jako jsou kusy kovu, kameny, dřevo, které by mohly poškodit mlecí okruh a případné předsušení, pokud má uhlí vyšší vlhkost. Drcené uhlí je následně dopravováno pomocí dopravníků do zásobníků surového drceného uhlí nebo přímo do zásobníků mlýnů. Objemy zásobníků umožňují dočasně překlenout výpadek dodávky paliva do elektrárny (zauhlování).
Uhlí zbavené cizích předmětů a nadrcené na potřebnou frakci je dopravováno do zásobníků mlýnů
Palivo se dosušuje na pracovní vlhkost v mlýnech. Nízká vlhkost ulehčuje mletí a je důležitá pro spolehlivou dopravu uhelného prášku i stabilní hoření v kotli. Sušícím médiem bývá nejčastěji horký vzduch nebo kouřové plyny o teplotě až 1 000 °C odebírané z horní části ohniště. Surové drcené uhlí ze zásobníku je přidáváno ke spalinám před mlýnem.
Kromě mletí uhlí se mlýny používají i k jeho dosušení horkým vzduchem
Výsledný jemně namletý prášek je dopravován přímo do kotle nebo do zásobníku prášku. Do kotle je dopravován pneumaticky pomocí média, kterým je obyčejně horký vzduch. Průtok dopravního vzduchu zabezpečují ventilátory. Podle umístění foukacího ventilátoru rozlišujeme mlecí okruh na přetlakový a podtlakový. U přetlakového systému nasává ventilátor čistý vzduch a tlačí ho přes mlýn spolu s uhelným prachem až do hořáků kotle. Nevýhodou je možný únik prášku netěsnostmi mlecího okruhu. U podtlakového způsobu je ventilátor umístěn až za mlecím zařízením, takže mlýn nepráší (je v něm podtlak), ale dochází k výrazně většímu opotřebení lopatek mlýnicového ventilátoru vlivem abraze.
Výběr typu uhelného mlýnu závisí na mnoha faktorech, především na vlastnostech nejčastěji spalovaného uhlí, jeho vlhkosti, dále na prostorových možnostech a regulačních režimech kotle. Z technologického hlediska se používají čtyři základní konstrukce uhelných práškových mlýnů:
Trubnatý mlýn s drtícími koulemi se používá především pro černé uhlí
Princip kroužkového uhelného mlýnu vychází z původních kamenných rotačních mlýnů na lisování oleje
Úlohou každého uhelného mlýna je rozmělnění paliva na doporučenou velikost částic z důvodu maximalizace styčné plochy paliva a kyslíku při hoření v kotli. Ventilátorový mlýn využívá nárazu uhelných zrn na desky mlecího kola velkého ventilátoru a sekundárně i nárazu urychlených zrn paliva na tvrdé desky umístěné kolem oběžného kola na vnitřním povrchu skříně ventilátoru.
Násypka ventilátorového uhelného mlýna s přívodem horkých spalin
Ventilátor s dávkováním paliva současně nasává i horký vzduch se spalinami, který slouží jako sušící, nosné a dopravní médium pro uhelný prach. Množství prášku a jemnost jeho mletí závisí na množství podávaného uhlí do mlýna a na obvodové rychlosti mlecího kola dané otáčkami mlýna. Z hlediska životnosti mlecích desek je používaná obvodová rychlost kola do 100 m/s.
Mlecí kolo ventilátorového mlýna uhelné elektrárny
K pohonu ventilátorového mlýna slouží asynchronní elektromotor s výkonem v řádu stovek kW. Ten je přes pružnou spojku spojen s převodovkou upravující nominální otáčky motoru na potřebné otáčky mlecího kola uhelného mlýna. Pro zmenšení mechanických rázů při rozběhu několik tun vážící rotující části bývá někdy mezi motorem a převodovkou instalována hydraulická rozběhová spojka. Pokud je u mlýna požadavek na regulaci jeho otáček a tím i mlecího výkonu, je možné vybavit elektromotor měničem frekvence, nebo regulovat otáčky prostřednictvím regulační hydraulické spojky.
Detail tvrzených desek mlecího kola ventilátorového mlýna
V kotelně se ventilátorové mlýny umisťují kolem základny kotle, pod šachtu odběru spalin, která je s mlýnem spojena pomocí kompenzátoru pro eliminaci délkové roztažnosti šachty.